JANGAN TERPENGARUH DAKYAH PEMBANGKANG.  

Posted by ilun olak

  Rakyat di kawasan luar bandar dinasihati jangan mudah terpengaruh dengan dakyah parti pembangkang termasuk Pakatan Rakyat yang hanya tahu bercakap kosong dan menabur janji kepada kepada rakyat untuk kepentingan individu.
  Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman berkata pakatan rakyat ini hanya tahu membohongi rakyat untuk kepentingan diri sendiri tanpa memikirkan masalah rakyat.
  "Kita semua tahu menilai apa yang pemimpin pakatan rakyat ini lakukan kepada rakyat selain bercakap bohong dan menabur janji-janji kosong,"katanya ketika merasmikan majlis pemimpin bersama rakyat di Kampung Sebait Jalan Sungai Batang, pagi Ahad.
  Beliau menambah telah banyak pemimpin pakatan rakyat keluar parti akibat hilang kepercayaan kepada pucuk pimpinannya yang hanya memikirkan kepentingan individu.
  Katanya lagi, kita sendiri telah melihat di dua negeri iaitu Selangor dan Pulau Pinang yang mana rakyat di negeri ini dalam keadaan yang tidak selesa dan banyak masalah rakyat yang tidak dapat diselesaikan oleh pentadbir ke dua negeri ini iaitu pakatan rakyat.
  "Berbeza dengan kita di Barisan Nasional (BN), sebagai pemimpin kita telah menyelesaikan banyak masalah rakyat termasuk menyediakan pelbagai kemudahan terutamanya kemudahan asas seperti air, elektrik dan jalanraya’, katanya.
  Musa yang juga Pengerusi BN Sabah menjelaskan kerajaan BN telah berbelanja jutaan ringgit bagi menyediakan kemudahan-kemudahan itu demi keselesaan rakyat.
  "Rakyat Sabah jangan mudah terpengaruh dengan parti pembangkang ini kerana mereka tidak mampu menyediakan kemudahan untuk kepentingan rakyat dan tidak dapat membantu rakyat miskin berbanding BN," katanya.
  Beliau sekali lagi mengesa semua wakil-wakil rakyat BN agar kerap turun padang dalam melihat masalah rakyat di kawasan masing-masing.
  "Saya percaya semua wakil rakyat kita bekerja untuk kepentingan rakyat selaras dengan saranan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak ’, katanya.
  Dalam pada itu, beliau turut mahu pemimpin-pemimpin di peringkat kampung dan taman-taman perumahan di negeri ini mewujudkan Rukun Tetangga (RT) atau pasukan RELA bagi mencegah kegiatan jenayah di kawasan mereka.
  "Ini amat penting bagi memastikan keselamatan semua pihak dan harta benda dapat diselamatkan dari berlakukan kegiatan jenayah yang tidak kita ingini’, tegasnya.
  Turut hadir, Timbalan Speaker Dewan Negera Datuk Armani Mahirudin, Ahli Dewan Undangan Negeri Gum-Gum Datuk Zakaria Edris, Ketua Pemuda Umno Bahagian Libaran Suhaimi Haji Nasir, Pemimpin Kemajuan Rakyat Sungai Sibuga Haji Basrah Abdul Rahman, Ketua Penerangan Umno Bahagian Libaran Awang Sapar dan para pemimpin bahagian itu.

RAKYAT SARAWAK PERLU SEDAR SEBELUM TERLAMBAT..Pakatan rakyat tidak layak.  

Posted by ilun olak

Kempen Pakatan Rakyat di Sarawak ialah, rakyat Sarawak akan hidup lebih selesa tanpa Barisan Nasional. Itu jugalah yang kerap dilaung-laungkan oleh juak-juak Pakatan Rakyat terutama apabila mereka bermodalkan BUKU JINGGA.


Persoalannya, benarkah memilih Pakatan Rakyat, akan menjadikan kehidupan rakyat lebih selesa?

Memilih kerajaan bukanlah seperti memilih pakaian. Memilih kerajaan bukanlah proses trial-and-error. Sejarah dunia telah membuktikan, kempen mengubah kerajaan akhirnya telah merugikan rakyat sendiri. Rakyat Russia telah terpesona dengan Karl Marx sehingga akhirnya mereka membunuh Czar Russia dan seluruh ahli keluarganya semata-mata kerana termakan kempen, kerajaan rakyat untuk rakyat.

Apa yang berlaku selepas itu ialah penguasaan komunis secara menyeluruh dan mereka dikekang dalam segala-gala hal. Bahkan pembunuhan dan kematian misteri, telah menyebabkan rakyat hidup dalam ketakutan dan dihantui kebimbangan sepanjang masa.

Rakyat Sarawak juga telah dikempenkan dengan perkara yang sama. Konon-kononnya kehidupan rakyat Sarawak akan lebih terjamin di bawah Pakatan Rakyat yang terdiri daripada DAP-PKR-PAS. Motif utama kesengsaraan rakyat yang menjadi tumpuan ketiga-tiga parti tersebut adalah Taib Mahmud. Tiada sebarang masalah lain kecuali Taib Mahmud.

Benarkah Taib Mahmud merupakan lambang kesengsaraan rakyat Sarawak? Di mana sebenarnya kesengsaraan tersebut? Adakah kerana Taib Mahmud dikatakan sangat kaya, sedangkan para pemimpin Pakatan Rakyat tidak sekaya Taib Mahmud dikatakan keseluruhan rakyat Sarawak berada dalam kesengsaraan.

Baik DAP, PKR mahupun PAS mempunyai negeri yang mereka jaga. DAP mentadbir Pulau Pinang. PAS mentadbir Kedah dan Kelantan, manakala PKR pula mentadbir Selangor. Pulau Pinang dan Selangor telah pun menikmati segala prasarana dan segala macam kemudahan lain semenjak dari zaman UMNO-BN lagi.

Adakah ketiga-tiga parti tersebut menjaga negeri masing-masing lebih baik berbanding zaman UMNO-BN memerintah? DAP sangat terkenal dengan sikap rakus dan kejam mereka dengan menghalau anak negeri yang terdiri daripada orang Melayu. Apa-apa sahaja yang berkaitan dengan orang Melayu, sangat cenderung untuk dihapuskan, termasuklah premis perniagaan dan objektif perniagaan. Kedah dan Kelantan di bawah PAS tidak ke mana-mana kecuali ceramah dan kempen politik yang berterusan. PKR di Selangor, hanya penuh dengan retorik kosong, sedangkan kehidupan rakyat tidak lebih baik berbanding kehidupan kerajaan sebelumnya.

Tiada apa-apa yang dilakukan oleh ketiga-tiga parti tersebut apabila diberikan peluang untuk mentadbir negeri. Dan kalaulah berdasarkan apa yang telah mereka lakukan di Pulau Pinang, Selangor, Kedah dan Kelantan, layak sangatkah mereka bercakap tentang perubahan di Sarawak untuk rakyatnya?

Petunjuk apakah yang mampu dihadirkan oleh Pakatan Rakyat tentang keupayaan mereka mentadbir, sedangkan di negeri-negeri yang mereka tadbir, Pakatan Rakyat hanya mampu menyakau, mencuri, merompak, menjarah dan menjahanamkan segala-galanya. Apa kesejahteraan rakyat sekiranya segala cukai dinaikkan seperti di Pulau Pinang, Kedah dan Selangor?

Tidakkah isyarat di keempat-empat negeri tersebut juga akan dilakukan di Sarawak seandainya mereka diberikan peluang mentadbir negeri itu. Apatah lagi Sarawak berbeza dengan negeri-negeri lain di Semenanjung di mana kuasanya adalah kuasa autonomi dan Kerajaan Pusat hanyalah sekutu Kerajaan Negeri Sarawak, bukannya kerajaan Negeri Sarawak di bawah Kerajaan Pusat.

Dan berdasarkan apa yang telah mereka lakukan, rakyat Sarawak hanya akan memilih kesengsaraan dan kehinaan apabila membiarkan Pakatan Rakyat mentadbir Sarawak!!!

Apa nak jadi dengan PAS  

Posted by ilun olak

Apa nak jadi dengan PAS nih... PAS sengaja mencari kebencian orang Sarawak terhadap sesiapa sahaja yang datang dari Semenanjung. Perangai yang berlagak seperti tuan ini pastinya akan menyebabkan PAS bukan sahaja tidak menerima sokongan bahkan mendapat kejian dan cercaan yang bukan sedikit.


Sebagai pendatang baru di Sarawak, sepatutnya PAS bersikap lebih merendah diri. Keadaan di Sarawak tidak sama seperti di Semenanjung. Dengan 27 suku kaum yang menjadi penduduk dan pengundi di Sarawak, PAS hanya mampu melaung-laungkan tentang Islam, tetapi tindakan PAS sendiri dilihat tidak Islamik, bahkan seperti tidak tentu arah semata-mata untuk meraikan PKR, Anwar Ibrahim dan DAP.

Itulah yang berlaku di Kampung Pasir Lutong yang mempunyai 4000 orang penduduk tetapi pengundi yang berdaftar adalah 700 orang yang terdiri daripada pelbagai etnik dan kaum. PAS telah menukarkan nama Kampung Pasir Lutong kepada Kampung PAS. Alasan yang diberikan ialah kononnya pertukaran nama tersebut telah dipersetujui oleh penduduk kampung tersebut, sekalipun Ketua Kampungnya, Sanday Madang menafikan dakwaan PAS.

Belum pun menang, belum pun dapat kerusi, belum pun diberikan mandat, PAS sudah cuba berlagak bagaikan tuan yang cuba mengajar orang lain. Mungkin pandangan daripada kepimpinan dan juak-juak PAS bahawa orang Sarawak semuanya bodoh-bodoh belaka, mendorong mereka untuk bertindak dan berkelakuan tidak sewajarnya seperti menukar nama kampung orang kepada nama KAMPUNG PAS!!!

RAKYAT MESTI PASTIKAN SARAWAK KEKAL DI TANGAN YANG SELAMAT.  

Posted by ilun olak

Begitu nyata, atmosfera kini kian membahang dengan pilihan raya negeri yang mesti diadakan sebelum Julai tahun ini. Malah kolumnis dalam akhbar perdana, Star meramalkan Dewan Undangan Negeri (DUN) akan dibubarkan pada 26 Mac dengan pencalonan pada 8 April diikuti hari mengundi pada 16 April.
Parti kitar semula, SNAP sudah mengumumkan 16 calon – termasuk muka-muka kalah dan tidak diketahui kewujudan dalam dunia politik. Presiden Edwin Dundang Bugak, merupakan ahli politik cemerlang yang tidak berjaya. Dia akan bertanding di Marudi, kampung halaman isterinya menentang Sylvester Entri Muran, Naib Presiden SPDP. Sebelum ini, Dundang pernah bertanding di kampung halamannya di Betong, namun kalah dua kali.
Maka, amat penting untuk kita mengingatkan diri sendiri, bahawa kita ada tanggungjawab maha besar untuk memilih kerajaan yang baik dalam pilihan raya negeri akan datang.
Kita mesti belajar dari apa yang berlaku di beberapa tempat di negeri ini. Jika dulu begitu progresif namun kini tidak mampu bergerak ke hadapan sejak badai pilihan raya umum pada 2008.
Amati, apa yang berlaku di Pulau Pinan sejak dipegang oleh DAP, Kedah dan Kelantan oleh PAS dan Selangor oleh PKR
Semua parti ini tidak dapat memenuhi janji-janji yang ditabur untuk memberi elaun kepada warga emas, air dan elektrik percuma kepada kumpulan miskin, setiap keluarga yang mempunyai pendapatan kurang dari RM700.
Kedua-dua Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim tidak menunjukkan sebarang kualiti kepimpinan dalam mentadbir negeri masing-masing.
Sudah tentu, Kedah dan Kelantan adalah contoh klasik sebuah kerajaan yang tidak berbuat apa-apa. Kelantan, selepas diperintah PAS lebih 20 tahun. Masih kekal sebagai negeri termiskin di negara ini.
Keutamaan kita ialah untuk memastikan Kerajaan Negeri akan berada ditangan yang selamat. Kita mesti ada kerajaan yang baik dan stabil selepas pilihan raya.
Sudah terang lagi bersuluh, kita tidak tidak perlukan parti kitar semula seperti SNAP, parti cakap besar seperti PKR dan parti pelampau seperti DAP – semuanya hanya berminat memenangi konstituensi bandar.
Ketua Menteri, Pehin Sri Haji Abdul Taib Mahmud selaku Pengerusi Barisan Nasional (BN) Sarawak berkata, keutamaan beliau adalah untuk memastikan kerajaan terus stabil, hatta beliau tidak lagi berkecimpung dalam politik.
Rakyat tanpa mengira kaum, agama dan kepercayaan serta apa sahaja perbezaan harus bersatu-padu.
Tugas menyemarakkan perpaduan di kalangan rakyat yang membangun seperti kerajaan negeri dan persekutuan tidak dapat dilakukan sekiranya rakyat tidak tersusun dan bersatu padu.
Malaysia pernah terkebelakang dari Sri Lanka: negara dibelakangnya, Burma dan banyak lagi negara sebelum Perang Dunia Kedua. Namun sekarang Malaysia telah muncul sebagai sebuah negara yang paling progresif di antara negara tersebut. Malaysia kini dalam senarai 10 negara yang paling digemari olel negara luar untuk pelaburan.
Rakyat mesti bersatu-padu untuk mengekalkan keyakinan pelabur, yang tidak akan mengambil risiko melabur di negara yang tidak stabil. Pelabur besar tidak melabur di negara yang tidak stabil kerana bimbang perniagaan mereka tidak mendatangkan keuntungan.
Amnya, rakyat mempunyai semangat toleransi. Sebagai contoh di kawasan Melanau, kita boleh menemui Kristian, Orang Liko (pagan) dan Muslim yang bergaul dengan penuh harmoni.
Iban, Melanau, Cina mempunyai sejarah hidup dalam suasana aman dan harmoni. Hubungan harmoni di antara masyarakat bebrilang kaum ini telah menyediakan batu asas yangkukuh untuk kita membangun kawasan sekitar dan negeri keseluruhannya.
Sudah pasti, pembangkang cuba memburukkan kerajaan dengan menimbulkan pelbagai tuduhan dan kritikan. Tajuk yang paling popular ialah pembangunan tanah hak adat bumiputera (NCR), yang pembangkang tuduh kerajaan rampas daripada masyarakat peribumi.
Tidak dinafikan, kerajaan memerlukan sebahagian daripada tanah itu, sebagai contoh untuk memberi laluan kepada pembinaan jalan.
Namun selepas jalan dibina, nilai tanah akan naik, malah tanah NCR juga naik seperti roket. Dalam kata lain, penduduk di sepanjang jalan itu akan mendapat manfaat. Sebelum ini, nilai seekar tanah NCR antara RM100 hingga RM200 sahaja kerana ia tiada pembangunan, namun jumlah ini akan naik sebaik sahaja ada pembangunan.
Sehubungan itu, amat perlu untuk menyakinkan rakyat bahawa negeri perlu dikendalikan oleh pemimpin yang bijak dan berkeupayaan. Kedua, harus ada bijaksana dan mempunyai pandangan masa depan yang jelas dan jitu. Ketiga, rakyat hendaklah hidup dalam suasana aman dan harmoni.
Sebagai negeri membangun, kita mesti bekerja keras untuk mencapai kemajuan dan pembangunan di negara lain. Rakyat mesti berkongsi aspirasi pemimpin bagi merancakkan pembangunan di negeri ini amnya, dan negara keseluruhan. Jika tidak, ia akan kembali kepada kemiskinan, mundur dan tidak stabil.
Sarawak kini menjadi lambang kepada perpaduan dan bersatu-padu rakyat terdiri daripada kaum Cina, Melayu, Iban, Bidayuh dan Orang Ulu. Justeru mereka harus kekal bersatu dan menyokong kerjaan ke arah mencapai wawasan 2020.
Rakyat dari luar tidak ambil endah mengenai fakta bahawa pendapatan per kapitan Sarawak telah meningkat tujuh kali ganda. Ini dijangka meningkat tiga kali ganda dengan perlaksanaan Score ke arah 2020.
Malah tempat seperti Mukah, Selangau, Serupai dan lain-lain yang sebelum ini disenaraikan sebagai kawasan pedalaman turut mendapat manfaat.
Hari ini, walaupun rakyat menganggap dirinya miskin, namun setiap orang mampu memiliki banyak pasang pakaian, rumah yang mungkin ada penyaman udara bahkan dalam bilik mandi dan sekurang-kurangnya sebuah motokar; namun tiada siapa yang memberitahu dirinya kaya.
Jawapan tipikal masyarakat Cina ialah cukup makan. Amnya, rakyat Sarawak bersikap sederhana dengan kejayaan dalam hidup. Hampir semua rumah panjang mempunyai graduan, amat sukar menemukan rumah panjang tanpa graduan. Sekurang-kurangnya 80 peratus keluarga Cina mempunyai graduan. Pada masa saya dulu, tidak ramai kaum Cina bergraduan berbanding sekarang.
Sarawak juga pada masa itu tidak mempunyai universiti sehingga pertengahan 90-an. Sekitar 60-an dan 70-an, anak tempatan terpaksa pergi ke Australia atau England untuk melanjutkan pelajaran. Kini anak-anak muda boleh melanjutkan pelajaran di Bintulu, Miri, Sibu, Kuching dan Samarahan.
Daripada tiada universiti, Sarawak kini mempunyai empat universiti. Cakap-cakap Sarawak masih mundur tanpa pembangunan adalah tidak berasas. Malah tempat seperti Kuching yang mempunyai sistem jalan raya yang baik, menghadapi masalah kesesakan lalu lintas kerana semakin ramai orang mampu membeli kereta; satu keluarga mempunyai sekurang-kurangnya tiga kereta. Kerajaan negeri terpaksa memikirkan pembinaan lebih banyak jejambat walaupun ia menelan kos yang tinggi.
Amnya, pihak pembangkang bercakap main redah, tanpa mengira sama ada ia relevan atau sebaliknya kepada rakyat, negeri atau negara.
Yang jelas, mereka buat acuh tak acuh terhadap peranan sebenar mereka sebagai wakil rakyat. Bahkan mereka tergamak menuduh sejumlah besar wang kerajaan tidak dikira kerana telah disalahgunakan. Jika ratusan juta wang kerajaan telah disalahguna, sudah pasti tiada projek pembangunan dapat dilaksanakan, hatta sebatang jalan raya pun tidak menjadi kenyataan.
Kita dapat menjangkakan ramai dan ramai lagi pemimpin pembangkang semasa pilihan raya negeri, akan melawat kawasan luar bandar untuk menyampaikan propaganda bertujuan memburuk-burukkan kerajaan. Mereka akan mengkritik semua yang dilakukan oleh kerajaan, yang tidak memuas dan memanfaatkan rakyat, semuanya mereka lakukan atas nama demokrasi.
Mereka adalah jaguh pengkritik dan mencari kesalahan orang lain; tiada apa-apa yang baik keluar dari mulut.

Perebutan 71 kerusi DUN bukti Pakatan Rakyat gila kuasa  

Posted by ilun olak

ASAJAYA (SARAWAK), 27 Mac (Bernama) — Keghairahan pakatan pembangkang dalam pembahagian 71 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) bagi pilihan raya negeri Sarawak ke-10 kali ini membuktikan mereka hanya mahu berkuasa dan bukannya membela nasib rakyat, kata Ketua Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri, Abdul Karim Rahman Hamzah di sini.
Beliau berkata pakatan pembangkang yang dianggotai Parti Keadilan Rakyat (PKR), Parti Tindakan Demokratik (DAP), Parti Islam SeMalaysia (PAS) dan parti pembangkang yang berpangkalan di Sarawak Parti Kebangsaan Sarawak (SNAP), hanya mahu memastikan parti mana yang dapat menguasai Dewan Undangan Negeri (DUN) sekiranya mereka menang pilihan raya nanti.
“Ini menunjukkan pihak pembangkang ini gila kuasa, apa yang berlaku kebelakangan ini kita dapat melihat bahawa pihak pembangkang bergaduh sama sendiri tentang kerusi dan fokus mereka pada masa ini adalah untuk memastikan parti mereka lebih dominan daripada parti yang lain,” katanya kepada pemberita ketika ditemui pada majlis karnival belia 1Malaysia di sini.
Katanya berbeza dengan semangat dalam Barisan Nasional (BN) parti komponennya iaitu Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP), Parti Rakyat Sarawak (PRS) dan Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP) lebih  memahami akan pembahagian kerusi yang telah ditetapkan sebelum ini.
Menurutnya kesepakatan dalam BN merupakan tunjang utama kepada kejayaan parti pemerintah itu kekal mendapat sokongan sekaligus memastikan rakyat segenap lapisan kaum mendapat perhatian tidak kira di mana mereka berada di  negeri ini.
Karim yang juga penyandang kerusi dewan undangan negeri Asajaya berkata pakatan itu kini semakin rapuh dan ia terbukti berikutan ramai pemimpin dan pengikutnya meninggalkan parti kerana tidak lagi yakin dengan perjuangan pakatan tersebut.
Ketika ini, PKR yang menyandang kerusi Padungan, bertelagah dengan DAP setelah gagal mencapai kata sepakat mengenai pembahagian kerusi untuk ditandingi dan berhasrat bertanding di 52 kawasan manakala SNAP menyuarakan niatnya untuk
bertanding di 40 kawasan majoriti kaum Dayak.
Pengerusi DAP Sarawak Wong Ho Leng sebelum ini berkata parti itu akan bertanding di 18 kawasan, tidak bersedia menyerahkan kawasan Batu Kawa, Dudong dan Piasau kepada PKR.
Pada pilihan raya negeri 2006 BN menang 63 kerusi, DAP memenangi enam kerusi manakala PKR dan Parti Cinta Malaysia (menang atas tiket calon bebas 2006) masing-masing menang satu kerusi.
Pilihan raya negeri Sarawak akan diadakan pada 16 April ini manakala penamaan calon pada 6 April. — BERNAMA

DAIM KATA ANWAR IBRAHIM TAK BERGUNA SEDUIT PUN!!!!  

Posted by ilun olak

Tun Daim menyifatkan pakatan pembangkang di negara ini sebenarnya tidak hilang arah tetapi masing-masing mempunyai arah yang tersendiri. Dan kerana itu, mereka gagal fokus untuk menjadi pembangkang yang berkesan dan bertindak menyatukan rakyat. (MALAYSIAKINI)


Paling menyedihkan apabila Tun Daim menyifatkan Anwar Ibrahi sebenarnya tidak mempunyai sebarang keistimewaan pun, sebaliknya tanpa Dr. Mahathir, Anwar Ibrahim hanyalah sekadar seorang mudir sekolah persendirian yang hidup segan mati tak mahu di Jalan Pantai Baru.

Sememangnya apa yang dikatakan oleh Tun Daim ada kebenarannya. Anwar Ibrahim bukanlah berasal daripada sebuah keluarga yang kaya raya. Jauh sekali terhormat dan bangsawan. Anwar Ibrahim hanya berasal daripada sebuah keluarga kampung yang gaya hidup mereka sangat sederhana. Biarpun pada tahun 1974, Anwar Ibrahim terkenal kerana berjaya memprovokasi kerajaan menerusi tunjuk perasaan dan rusuhan di Universiti Malaysia yang menyebabkan wujudnya AUKU, namun secara hakikatnya Anwar Ibrahim memang tidak ada sebarang keistimewaan apa-apa pun.

Apabila Anwar dibawa masuk ke kabinet, satu-satunya keistimewaannya ialah membuat kacau dan mencantas untuk mendapat jawatan tertinggi. Kalau bidang kerja, Anwar Ibrahim hanya bertaraf pemungut sampah berulat. Hidup dan kerjayanya hanya dipenuhi dengan pelbagai polemik dan retorik semata-mata.

Lebih menarik apabila memegang jawatan penting, Anwar Ibrahim tidak pula melakukan sebarang reformasi seperti yang dilaung-laungkannya selepas dipecat. Sebaliknya reformasi yang dilakukan ialah memperkenalkan politik duit dan merompak khazanah negara untuk dibahagi-bahagikan di kalangan kaum kerabat dan kroninya terutama dengan skandal pink-form yang sangat terkenal.

Daim Zainuddin sebenarnya hanya mencari masalah untuk dibelasah oleh Anwar Ibrahim. Namun pada masa yang sama, kemunculan pakar ekonomi ini memberikan satu lagi isyarat kepada Anwar Ibrahim agar 'berjaga-jaga' memandangkan Daim adalah salah seorang yang menyimpan banyak rahsia Anwar Ibrahim... setidak-tidaknya Daim Zainuddin tahu, Anwar Ibrahim adalah seorang yang jahil dalam bab ekonomi dan terpaksa diajar berkali-kali sebelum faham namun Daim Zainuddin juga tahu, Anwar Ibrahim adalah seorang pelakon yang baik menerusi hafalan skrip yang tersedia di hadapannya, biarpun dia sebenarnya tidak faham biji butir hafalannya.

Mungkinkah selepas ini, Rafidah Aziz yang pernah mengajar prinsip ekonomi kepada Anwar Ibrahim ketika tokoh yang sangat dikagumi oleh juak-juaknya dalam PKR itu menjadi Menteri Kabinet, akan muncul dan bertindak mendedahkan serta membuka pekung ketololan Anwar Ibrahim yang sentiasa cuba dilindungi dengan retorik serta perkataan FITNAH serta KONSPIRASI yang sangat terkenal itu?

Kita saksikan bersama-sama sebab politik di Malaysia ini merupakan politik kejutan... politik yang kalau diikut dengan pemikiran sehala membuatkan seseorang itu boleh menjadi sesat barat!

Pembahagian kerusi DUN Sarawak Carut.  

Posted by ilun olak


Pertelingkahan pembangkang dalam pembahagian kerusi DUN Sarawak, tidak hanya menjadi bahan kritikan penyokong Barisan Nasional. Sebaliknya penyokong PAS turut mengkritik sifat tamak dan angkuh PKR.Malah rakyat sarawak sendiri sedar akan keangkuhan dan sikap gila kuasa PKR yang semakin tertekan untuk mendapat tempat di sarawak.

Blogger2 penyokong PAS sejak kelmarin menulis isu tersebut dengan tajuk "Kenapa PKR tamak di Sarawak?".

Apalagi alasan yg boleh PKR gunakan untuk menutup kerakusan pemimpin mereka yg gila kuasa?

Mungkin nanti mereka akan berkata kepada penyokong bahawa semuanya salah BN, atau di sabotaj org BN? Itu memang sikap PKR yang tidak pernah belajar melihat kelemahan diri.Mereka sentiasa akan menunding jari terhadap orang lain bagi menutup kelemahan mereka.Ego tak akan kemana.Kami sebagai rakyat sarawak sedar akan PKR yang porak peranda..

PAKATAN RAKYAT BELUM LAYAK  

Posted by ilun olak

Bagiamana kita nak mengharapkan Parti Pembangkang untuk memimpin masyarakat kita di negeri  Sarawak sedangkan mereka asyik bertengkar dalam parti mereka sendiri.Sampai ada yang keluar dari parti pembangkang untuk menyertai BN apabila mereka sedar bahawa pucuk pimpinan Parti pembangkang lebih kepada gila kuasa sehingga ada yang berebut kerusi untuk pilihanraya.
Baru-baru ini SNAP dan PKR bertelagah kerana berebut kerusi di tempat yang sama iaitu di Belaga.Bagaimana kita nak mengharapkan mereka ini untuk memimpin rakyat?nampaknya mereka bukan sebualat suara..Parti mereka bermasalah.Amat memalukan!!!jelas menunjukkan pucuk pimpinan Parti pembangkang amat lemah kerana mereka gagal mengawal parti mereka sendiri.Kalau parti sendiri gagal dikawal sudah tentu rakyat yang ramai tidak dapat dikawal.JELAS PARTI PEMBANGKANG akan membawa rakyat kearah kehancuran.bagaimana mereka nak bagi pembangunan untuk rakyat sekiranya mereka menang sedangkan mereka asyik bertengkar.BERTENGKAR!!!!!!BERTENGKAR!!!.
ITULAH hakikatnya bila orang sama degil,angkuh,sombong,keras kepala dan gila kuasa dikumpulkan dalam satu parti.mereka akan asyik bertengkar lebih daripada memikirkan apa yang harus mereka buat untuk rakyat,.jadi parti pembangkang jelas tidak boleh diharapkan kerana mereka GILA KUASA.

Mereka boleh dikatakan" Indah khabar daripada rupa".Mereka adalah Parti yang bermasalah kerana ahlinya adalah orang yang angkuh,sombong dan gila kuasa sampai bertelagah antara parti sendiri kerana berebut kerusi.Kata nak memimpin Sarawak...sorry!!pimpinlah PARTI  anda dahulu sehingga tak ada masalah then baru tanamkan hasrat untuk memimpin rakyat sarawak..Parti pembangkang belum layak untuk memimpin sarawak kerana memimpin ahli partinya sahaja sudah gagal.ini kan pula rakyat sarawak...So sorry to PAKATAN RAKYAT,kami tetap memilih BARISAN NASIONAL sebagai pemimpin sarawak.HIDUP BARISAN NASIONAL..

Pakatan Pembangkang Terbukti Tidak sehaluan.  

Posted by ilun olak

Pakatan pembangkang terbukti tidak sehaluan apabila masing-masing cuba menegakkan benang yang basah dengan mahu bertanding dalam setiap pilihan raya tanpa sebarang kompromi dengan anggota dalam pakatan tersebut.

Apa yang diucapkan oleh Presiden Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP), Datuk Seri William Mawan Ikom memang benar bahawa agenda dalam pakatan pembangkang adalah untuk berkuasa dan memusnahkan kerajaan Barisan Nasional (BN) tidak kira apa juga cara mereka.
“Pakatan pembangkang sekarang semakin kelam kabut apatah lagi mereka impikan sebuah kerajaan di Sarawak menjelangnya pilihan raya yang akan dilaksanakan akan datang,” katanya.
Senario berebut untuk menjadi calon ini semakin menjadi-jadi. Sekiranya mereka tidak diberi peluang maka penyokong dan orang kuat pihak yang dipinggirkan akan memberontak dan berindak denmgan membuka pekung di dada. apa dah jadi dengan Pakatan Rakyat??Perkara yang sama berlaku di Daerah Belaga..
Beliau berkata demikian dalam mengulas berkaitan ketidaksepakatan anggota dalam pakatan pembangkang khususnya dalam hal-hal untuk meletakkan calon yang akan bertanding dalam pilihan raya.
“Sekarang ini, rakyat juga telah dapat menilai bagaimana sikap PKR, Pas dan DAP yang sebenarnya tidak pernah sehaluan dan persetujuan mereka dalam pakatan adalah satu lakonan semata-mata,” katanya.
Jelas beliau lagi, sekarang ini siapa yang akan percaya pada pakatan pembangkang sedangkan ramai pemimpin tertingginya sendiri sudah hilang kepercayaan dan lari meninggalkan pucuk pemimpinnya.
“Sedangkan pemimpin-pemimpin dalam PKR pun boleh hilang keyakinan pada perjuangan ketuanya jadi bagaimana pula dengan rakyat yang sentiasa menilai tindak-tanduk dan kelakuan mereka,” katanya.
Dalam hal ini beliau turut merujuk kepada Ahli Parlimen Padang Serai, N.Gobalakrishnan, yang sebelum ini sanggup berkorban pelbagai perkara demi mempertahankan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.
“Jika orang yang sebelum ini terlalu taksub dengan parti juga telah meninggalkan PKR, jadi bagaimana pula dengan rakyat. Ini bukan satu permainan silap mata tetapi rakyat mahukan sebuah jaminan berdasarkan apa yang mereka lakukan,” jelasnya.
Pada Pilihan Raya Kecil Parlimen Batu Sapi di Sabah sebelum ini, perpecahan jelas berlaku apabila PKR enggan mengalah dan meletakkan calon untuk bertanding biarpun sebelum itu mereka membuat pakatan bersama-sama Parti Bersatu Rakyat Sabah (SUPP) untuk menentang BN.
Dalam hal berkaitan, ia berulang lagi di Belaga menjelangnya Pilihanraya Negeri Sarawak  akan datang yang nampaknya PKR sedaya upaya melobi agar ‘dibenarkan’ bertanding oleh rakan sekutu mereka iaitu Pas dan SNAP.
“Keadaan seperti ini tidak pernah berlaku dalam BN kerana konsep kepercayaan dan keyakinan kepada kepimpinan dan keputusan Perdana Menteri selain BN sendiri telah membuktikan kemampuannya menjadi teraju negara.

PKR HARAM DI SARAWAK..  

Posted by ilun olak

special edition from MALAYSIA to PKR..

TENGOK!!!!  

Posted by ilun olak

KALAU PEMIMPIN AJAR BUAT INI MCM???JAnGaN IKUT DIA....

Terima kasih Perdana Menteri dan pemimpin BN  

Posted by ilun olak


Selepas lawatan Perdana Menteri, Dato’ Sri Najib Tun Razak ke daerah Belaga Januari lalu dan menyelesaikan pelbagai permasalahan penduduk Belaga termasuk berkaitan isu Empangan Bakun. Keprihatinan Perdana Menteri dan BN menyelesaikan masalah penduduk di Belaga telah membuka mata kebanyakan Orang Ulu dan Penan bahawa sememangnya BN sahaja yang dapat membantu rakyat.
Slogan Pakatan Pembangkang yang sentiasa ‘menjual’ perjuangan rakyat ternyata tidak mempengaruhi rakyat khususnya mereka yang tinggal di Belaga.
Kedatangan delegasi ketua masyarakat di daerah Belaga yang mengunjungi Perdana Menteri Dato’ Sri Mohd Najib Tun Razak bagi menyampaikan penghargaan mereka terhadap sumbangan Perdana Menteri ke atas penduduk Belaga.
Delegasi pemimpin masyarakat yang seramai 32 orang itu merangkumi tuan rumah, penghulu dan kaunselor yang diketuai Ahli Parlimen Ulu Rajang, YB Datuk Billy Abit Joo.
Mereka lebih senang berjumpa sendiri dengan Perdana Menteri bagi menyampaikan ucapan terima kasih yang tidak terhingga di atas kesanggupan Perdana Menteri turun ke daerah Belaga dan menyelesaikan masalah mereka. Daerah Belaga yang terletak di Bahagian Bintulu dan hanya boleh dihubungi dengan jalan darat yang menggunakan laluan kayu balak.
“Kami datang untuk ucap terima kasih kepada Perdana Menteri tentang projek-projek dan hadiah yang ditinggalkan beliau di Sungai Asap dan Belaga,” kata YB Datuk Billy Abit Joo.

Ini menunjukkan keprihatinan Perdana Menteri terhadap masyarakat terpencil di Sarawak.
“Beliau merupakan Perdana Menteri yang pertama turun padang, bukan sahaja di bandar dan luar bandar, tapi jauh di hulu seperti di Belaga”.
Kesungguhan Perdana Menteri yang mengumumkan pembinaan jambatan yang bagi menghubungkan kawasan yang diduduki masyarakat Penan yang jauh di pedalaman. Dato’ Sri Najib Tun Razak sebelum ini telah mengumumkan pembinaan beberapa projek termasuklah pembinaan jalan Belaga-Bakun sepanjang 37 kilometer, projek bekalan air dan pembinaan sebuah jambatan keluli pasang siap bernilai RM2.7 juta yang akan memanfaatkan sejumlah 28,000 penduduk di daerah Belaga.
Dalam lawatan Pakatan Pembangkang ke Belaga yang diketuai Baru Bian sebelum ini dengan lantang mengkritik kerajaan hanya dengan menggunakan air liur. Selepas menabur fitnah dan mengkritik kerajaan tanpa segan silu terus meninggalkan penduduk Belaga dengan tangan kosong.
Itulah yang sentiasa dilakukan oleh Pakatan Pembangkang apabila melakukan lawatan dan kempen politiknya di mana-mana kawasan di Sarawak.

ANWAR must give DNA  

Posted by ilun olak

PUTRAJAYA: Datuk Seri Anwar Ibrahim should give his DNA sample, which can help him prove his innocence, said Kita president Datuk Zaid Ibrahim.
He said doing so would also boost Anwar’s credibility as the public would find it hard to accept a leader who refused to furnish “facts that can clear his name”.
Zaid said public opinion and sympathy were still vital factors to a leader’s popularity.
“They are still the most important factors for a politician like Anwar aspiring to be in Putrajaya.
“That is why I believe he should submit the samples requested by the prosecution,” he said yesterday.
On Friday, Solicitor-General II Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden applied for the court to compel Anwar, under the Evidence Act, to provide his DNA for profiling.
Zaid said technical reasons could be furnished by lawyers Anwar engaged but only his courage to deal with the truth could protect him.
“He has maintained that he is innocent and if true, his innocence will be proven and he will once again be able to build on his image as a leader who had been unjustly treated.
“Why should he be unwilling to volunteer facts that can clear his name. This will be difficult for the majority of the rakyat to swallow,” he said.
Zaid said that in Sodomy I, the Federal Court had acquitted Anwar despite the damaging testimonies delivered during the trial.
“So Anwar got the public sympathy and his black eye experience helped him tremendously.
“Regardless of the verdict and the evidence given, it was clear in 1998 that the public was willing to accept Anwar as a victim and there were strong grounds for that belief as well,” he said.
He added that in Sodomy II, Anwar’s continued refusal to surrender his DNA samples could lead to a disappointed public and an eventual dip in support for the Opposition Leader.

BUKTI AHLI PARLIMEN PR MENIPU RAKYAT!!!!  

Posted by ilun olak


1. Ahli Parlimen Pakatan Rakyat memang sudah terkenal dengan sikap biadap, dungu dan sambil olewa dalam menjalankan tanggungjawab mereka kepada rakyat.
2. Terkini, dalam sidang dewan Perbahasan Rang Undang-Undang Peringkat Jawatankuasa kecoh apabila anak emas Sang Peliwat, Azmin Ali membawa usul tergempar berkaitan bossnya.
3. Apabila usul itu ditolak oleh Speaker Dewan, semua Ahli Parlimen Pakatan Haram ini bangun meninggalkan dewan. Sikap biadap dan kurang ajar mereka ini ternyata bukti bahawa mereka tidak melaksanakan tugas yang telah mereka pikul dari rakyat yang mengundi mereka.
4. Bukankah tanggungjawab mereka adalah membela dan memperjuangkan nasib rakyat??? Mengapa terlalu sibuk menguruskan hal Sang Peliwat dari menguruskan hal rakyat??? Mana satu asas perjuangan mereka??? RAKYAT ATAU PELIWAT???
5. Ternyata Pakatan Rakyat bukanlah pejuangan nasib rakyat dan hanya berjuang untuk ahli keluarga mereka sahaja.
6. RAKYAT TERUS MENERUS DITIPU JIKA PAKATAN RAKYAT BERKUASA!!!

Liwan Lagang wakil rakyat Belaga  

Posted by ilun olak

BELAGA-Kali ini ramai yang ingin mencalonkan diri untuk menjadi Wakil Rakyat.Masing-masing mengatur berbagai strategi untuk berkempen bagi mendapat kepercayaan rakyat.macam-macam perkara yang dijanjikan kepada rakyat.TAPI persoalannya disini,adakah semua Janji itu akan ditunaikan?
bila mulut manyak cakap,badan tak dapat ikut.Tapi apa yang pasti, LIWAN LAGANG tetap menjadi pilihan utama Rakyat Belaga.mengapa??

Kita menilai kepimpinan seseorang berdasarkan usaha dan pencapaian dalam kepimpinan.

Jadi Liwan Lawang telah menunjukkan usaha dan telah mencipta pencapaian dalam memimpin rakyat belaga iaitu berdasarkan Rekod yang  terbukti.

Mari kita tengok serba sedikit Permintaan Rakyat Belaga Sejak Tahun 2003 dan telah diselesaikan Oleh YB Liwan Lagang;


STATUS PERMINTAAN RAKYAT ASAP BELAGA SEJAK TAHUN 2003 DARI KERAJAAN
MELALUI KETUA SETIAUSAHA NEGARA DAN TELAH DISELESAIKAN OLEH YBLL


1. Tuntutan Bayaran Pampasan & Pemberian Rumah Percuma
(Bayaran Pampasan telah diumumkan oleh PM dan Rumah diberi PERCUMA kpd Penduduk ASAPKOYAN= Selesai)

2. Tanah untuk pembangunan dan reserve communal (Ekonomi)
Penambahan tanah telah diluluskan dengan konsep mini estate kpd asapkoyan=selesai)

3. Pembinaan bilik baru menggantikan yang telah terbakar
(Rumah panjang yg terbakar telah dibina semula, Uma Balui Liko, Ukit, Badeng.=selesai)

4. Menaiktarafkan Daerah Kecil Asap kepada Daerah Penuh
(semua kemudahan serba lengkap telah disediakan, sekolah, klinik, pejabat daerah, pos office, pejabat pertanian, Pejabat tenaga Buruh, Komunikasi WIFI dll=selesai)

5. Bakun Development Committee
(YB telah tubuh ASAP KOYAN DEVELOPMENT COMMITTEE(AKDC)=selesai)

6. Dana Tabung Amanah Bakun
(PM telah sumbang RM5juta 2011=selesai)

9. Prasarana Sekolah Rendah
(Kemudahan WIFI, Kuaters telah ditambah=Selesai)

10. Sekolah Menengah
(SMK Bakun Siap sepenuhnya April ini=selesai)

11. Kolej Komuniti
(YB membawa pusat2 kemahiran ke Asap dan Belaga untuk membawa keluar belia, 2010 lebih 70 orang belia ke PLBP=selesai)

12. Kemudahan – kemudahan kesihatan
(Hospital Belaga sudah Siap=selesai)

13. Kompleks dan Padang Sukan
(Mini Stadium Asap, Dewan Serbaguna Asap, Gelanggang Futsal di asap dan belaga=selesai)

14. Mewujudkan Agensi-agensi dan Jabatan-Jabatan Kerajaan
(Pertanian, JTK,MPOB,LADA,POS Malaysia,MAXIS jalurlebar dll=Selesai)

15. Kemudahan Beribadat
(YB yang paling banyak menyumbang MRP beliau kpd Gereja dan Masjid setiap Tahun=selesai)

Semua tuntutan rakyat telahpun ditunaikan walaupun beliau baru sahaja memimpin rakyat BELAGA dalam 1 penggal. Jadi semua rakyat belaga berbangga dengan kepimpinan beliau yang telah banyak berkorban dan berusaha dalam membantu rakyat belaga..Sesuatu pencapaian itu dicapai atas usaha yang gigih dan memerlukan pengorbanan yang besar dan bukan semudah apa yang keluar dari mulut PEMBANGKANG. kita bersyukur kerana mempunyai YB seperti Liwan Lagang yang telah menunaikan tututan rakyat hanya dalam masa 1 penggal sebelum ini.
Jadi mari kita sekali lagi memilih beliau untuk memimpin rakyat belaga untuk pembangunan seterusnya kerana kepimpinan beliau telah terbukti berdasarkan rekod menunaikan tuntutan rakyat.

PKR Satok Beroperasi Di Pondok Tandas???  

Posted by ilun olak

Krisis SNAP-PKR masih belum berhenti.  SNAP masih menuduh PKR tamak walaupun cuma berjaya memenangi 1 kerusi pada pilihan raya penggal ke 9.  Cita-cita mereka sentiasa tinggi menggunung namun masih tidak kecapaian.  

PKR perlu mengenal SMART goals sebelum memulai apa-apa aktiviti.  Jangan terlampau taksub dengan segala jenis tipu muslihat politik di hadapan mata.  

AMK Ahmad Nazib sudah mulai berkempen padahal canang baru sahaja dipalu.  Hatinya berkobar-kobar ingin menumpaskan Ketua Menteri Sarawak.  Apakan daya dia hanya dibenarkan untuk bertanding di Satok dan tidak di Balingian!  Lihatlah semangat yang telah ditunjukkan.  
Pondok Tandas yang diubahsuai
Pondok tandas awam telah ditukarkan kepada Bilik Operasi.  Kalau tidak percaya lihatlah sendiri.  Beginilah tamaknya PKR sehingga sanggup menyewa tandas untuk mengaburi mata ahli Majlis Tertinggi di Semenanjung.  Siapa yang tahu berapa harga sewa tandas sebulan untuk berkempen di Satok?  Pastinya mereka akan percaya tandas itu berharga sangat lumayan.  Memang tamaklah orang PKR!! Patutlah SNAP sudah awal lagi sedar penipuan PKR ini!!!!

Perang Besar BN vs PR di Sarawak  

Posted by ilun olak

Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud mahu parti-parti komponen BN 'melancarkan pertarungan besar-besaran” ke atas pembangkang.

Berucap pada konvensyen BN di Kuching, hari ini, Taib yang begitu berkobar-kobar berkata BN tidak seharusnya lagi menjadi sebegitu defensif dalam menangkis segala tohmahan pembangkang.

Dalam menghadapi pilihan raya negeri yang dijangkakan diadakan seawal bulan ini atau bulan depan, Taib mendakwa kerajaan BN Sarawak telah membawa pembangunan pesat dan kekayaan kepada negeri itu, yang kini dianggap antara yang termiskin di Malaysia.

"Siapa berani kata BN tak buat apa-apa untuk negara? Kenapa kita perlu defensif? Kenapa kita harus takut untuk bersuara? Kenapa tidak kita perang besar-besaran ke atas penipu dan pengecut?”
Ketua menteri yang bakal genap menyambut 30 tahun berkuasa di Sarawak pada bulan ini, kemudiannya mengimbas kejayaan BN, - termasuk mendakwa berjaya meningkatkan pendapatan per kapita rakyat negeri itu sebanyak 40 kali ganda sejak mencapai kemerdekaan.

Ikrarnya, kerajaan negeri mensasar untuk meningkatkan pendapatan per kapita rakyat Sarawak pada RM28,075 sekarang ini kepada lima kali ganda iaitu - RM100,000 pada 2030.

Taib rolls royceBagi Taib, pertarungan BN dengan pembangkang adalah pertaungan politik realiti berlawan dengan politik persepsi.
diamalkan oleh BN berjaya membawa pembangunan kepada rakyat tetapi politik persepsi oleh pembangkang menyebarkan propaganda dan membakar sentimen orang ramai.

Sebelum itu, Taib tiba pada konvensyen BN itu menaiki sebuah Roll Royce, dengan diiringi isternya yang berusia 28 tahun, Ragad Waleed Alkurdi.
Bercakap kepada wartwan selepas merasmikan Konvensyen BN Sarawak yang dihadiri 5,300 anggota dan penyokong parti komponen BN negeri, Taib, yang mencecah usia 75 tahun pada 21 Mei, berkata pilihan raya negeri ke-10 akan diadakan tidak lama lagi namun tidak menyatakan sebarang tarikh.

"Saya tidak tahu. Lagipun saya tidak akan beritahu anda (media)."
Taib, yang menerajui Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) yakin konvensyen itu mampu menjadi platform untuk mengeratkan lagi hubungan anggota empat parti komponen BN negeri, lebih-lebih lagi menjelang pilihan raya negeri.

Tiga lagi parti komponen BN negeri ialah Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP), Parti Rakyat Sarawak (PRS) dan Parti Progresif Demokratik Sarawak (SPDP). 

Sidang DUN Perak: Bukti pembangkang tipu muslihat?  

Posted by ilun olak

Sidang DUN Perak yang baru berakhir petang tadi sudah pecah rekod! Selama Datuk Dr. Zambry Abdul Kadir memegang tampuk Menteri Besar, inilah masa paling lama dewan yang mulia itu bersidang.

Kalau tidak, tak sampai sekerat hari pun dah ditangguhkan. Kerana apa? Kerana ADUN Pakatan suka buat kecoh!

Kali ini kecoh, kecoh juga, tapi yang mengambil bahagian untuk membuat kecoh tu tak seramai yang sebelumnya.

Pada sidang kali ini ketua pembangkang, Datuk Seri Ir. Mohamad Nizar Jamaluddin cuba untuk memerangkap Dr. Zambry melalui isu ‘ancak’ nya, walau pun isu itu tak ada kena mengena dengan bajet negeri 2011. Tetapi, taktik beliau tidak menjadi kerana butiran-butiran yang dia bentangkan memakan diri sendiri.

Ini menampakkan bahawa Ir. Mohamad Nizar lebih arif tentang ‘ritual’ memasang ‘ancak’ daripada Dr. Zambry sendiri yang telah didakwa mengambil bahagian di dalam amalan yang penuh syirik dan khurafat itu.
Seperti yang dijelaskan oleh Ir. Mohamad Nizar sendiri di dalam Dewan, upacara memasang ‘ancak’ memerlukan talam anyaman, ayam panggang, pulut kuning dan patung yang menjadi perkara ‘wajib’ untuk majlis semacam itu.

Dr. Zambry ‘memulangkan paku buah keras’ kepada Ir. Mohamad Nizar dengan menjawab soalan lisan ADUN Pasir Panjang itu bahawa majlis yang dihadirinya di Kampung Guar, Manong, Oktober tempoh hari hanya menjalankan upacara doa selamat dan gimik menaikkan tiang seri.

Tak cukup dengan itu, Ir. Mohamad Nizar juga bertanyakan kepada Dewan peratusan terkini umat Islam akil baligh menunaikan solat lima waktu. Walaupun beliau mendakwa ada ilmuwan Islam tempatan sudah menjalankan kaji selidik perkara tersebut disalah sebuah daerah di Perak; apakah perlunya untuk dilakukan keseluruh negeri?

Ini soal akidah, dan meyimpang jauh daripada isu Bajet 2011. Mungkin Ir. Mohamad Nizar mahu menempelak kerajaan negeri sebagai tidak Islamik dan tidak melunaskan tanggungjawab terhadap Muslim yang lain kerana tidak bertindak menegur mereka yang tidak mengerjakan solat.

Bolehkah kita benar-benar pasti seseorang Muslim di Perak ini tidak cukup solatnya? Berhakkah kita menanyakan ibadat orang lain? Kita semua tahu adalah biadap untuk mempersoalkan amalan orang lain,
melainkan ibubapa, adik-beradik atau saudara yang terdekat sahaja berhak melakukan sedemikian.

Yang jelas kerajaan negeri tak mahu menjaga tepi kain orang, kerana ia bukan satu perkara yang bijak untuk dilaksanakan.

Apa yang diperlihatkan oleh Ir. Mohamad Nizar semasa persidangan, dia lebih suka membuat retorik, tidak cukup di pentas-pentas ceramah sehinggalah ke dalam Dewan yang mulia itu.

Sebagai YB Pasir Panjang, peluang berbahas di Dewan perlu digunakan untuk mengutamakan masalah rakyat di kawasannya, bukan untuk menempelak dan memfitnah orang lain walaupun caranya baik.

Satu lagi isu yang digembar-gemburkan oleh Pakatan adalah tentang kedudukan kewangan negeri yang dikatakan tenat oleh kerana penyelewangan yang teruk, untuk beberapa lama sebelum DUN bersidang.
Semasa persidangan, pasangan sepupu Datuk Ngeh Koo Ham dan Nga Kor Ming, yang baru sahaja membolot kepimpinan DAP negeri, dan kroni-kroni mereka, bertindak mengajukan soalan-soalan ‘cepu cemas’ kepada Dewan.

Namun begitu, kerajaan negeri kepimpinan Dr. Zambry sudah melakukan melakukan yang terbaik dan mengemukakan fakta-fakta yang tidak boleh disangkalkan lagi.

Berbalik kepada isu membuat kecoh di dalam Dewan, memang ada jawapan mengapa ia tidak sekecoh seperti sidang-sidang yang lalu.

Yang paling ketara, masih nampak ada keretakan di dalam DAP Perak, ini kerana YB Pasir Pinji Thomas Su yang sebelum ini memang lantang dan sembrono tidak lagi sebegitu kerana dia adalah daripada kem ahli
parlimen Ipoh Barat, M Kulasegaran yang kalah pada pemilihan DAP negeri baru-baru ini.

Oleh sebab itu, mungkin dia sudah tidak lagi ‘sebulu’ dengan pasukan yang diketuai oleh pasangan sepupu itu dan malas untuk mengikut rentak mereka berdua.

Apa yang jelas selepas tamat sidang DUN Perak itu, PAS (yang beberapakerat cuma) hanya bergantung kepada Ir. Mohamad Nizar untuk kehadapan, tapi masih penuh dengan retorik dan fitnah, dan DAP pula
terang-terangan diterajui oleh pasangan Ngeh-Nga yang suka membuat putar belit dan kenyataan separuh benar. PKR? Tak tahulah.

Sidang DUN Perak kali ini dibuka luas untuk diliputi media kerana untuk memberi peluang kepada rakyat untuk benar-benar melihat dan menimbang pihak mana yang betu-betul bertungkus lumus bekerja untuk
mereka.

Apa gunanya pemimpin yang mampu berceramah berapi-api tapi di Dewan masalah rakyat dilupakan? Anda pertimbangkanlah sendiri!

Panas!!jangan lepas peluang..  

Posted by ilun olak

jangan lepas peluang menonton gambar menarik dari anwar dan nik aziz

Parti Pembangkang Pelawak!!!  

Posted by ilun olak

Pembangkang kita kabornya mementingkan negara, rakyat, dan agama..sentiasa kononnya pastikan kerajaan yg dipilih oleh rakyat memberikan yg terbaik pada semua rakyat tanpa mengira kaum, agama, dsb..

Yakni memastikan keadilan yg saksama..dan memastikan tiada yg dianiaya!!

Pehh mulianya....tapi benarkah?

Pada mata aku..mereka ni lebih sibuk brdrama, berlakon, dan sentiasa mementingkan pempin2 mereka dan parti mereka. Mereka tidak rela melepaskan pempin2 mereka walaupun mereka tahu siapa pempin2 mereka atau pempin2 mereka telah tercalar ngan sesuatu yg memalukan..

Jika ada pempin2 kerajaan..baru je rumor..baru je desas desus..mereka terjerit2 suruh letak jawatan..suruh diadakan siasatan..pempin2 tersebut telah dihukum bersalah, semua kisah2 "hearsay" adalah benar!!!

Tapi jika apa2 "hearsay"berkenaan pempin2 mereka..segeralah keluar ayat2 AQ, dan hadis..

Anwar semasa didalam kerajaan juga menerima nasib yg sama..tetapi bila Anwar telah menjadi pembangkang dan melihat Anwar leh jadi umpan utk kepentingan politik mereka, 100% mereka berubah dan membela Anwar ngan gitu sungguh2..

Kes TBH..selagi ianya boleh dijadikan modal politik mereka..selagi tu lah mendiang dan keluarga mendiang diperkudakan. Dan apabila mereka dapati tidak ada apa2 keuntungan politik..mereka melarikan diri seolah2 tidak ada apa2 yg berlaku dan tiada kaitan ngan mereka lagi dah.. Ni lah kejujuran mereka. Sepatutnya keluarga mendiang menyaman puak2 ni kerana telah exploitasikan kes TBH demi kepentingan politik mereka..ataupun apakah mereka ni telah dibayor????

Kes gereja dibakar..ada kepentingan politik, semua pempin2 pembangkang turun padang dan mencela dan menuding jari pada kerajaan sebagai punca..
Tapi apabila surau disimbah cat..semua pempin2 pembangkang termasuk le, yg berserban dan berjubah macam pura2 tak tahu menahu..

Kes pelajar yg tertembak mati, amirulrashid...bersegera pempin2 pembangkang bertempik sorak..tapi bila nampak gaya cam tak leh popularkan parti mereka dan diri mereka, masing2 terus menyepi!!

Zaid Ibrahim..mulanya nampak leh jadi juara mereka, tapi kecundang didalam PRK, akhirnya dia dihumban gitu saja..spt pelacur tua yg tak berguna lagi!!

Bila Che Det, menyerang barisan pempinan Pak Lah...mereka seolah2 telah memaafkan Che Det, tapi bila Che Det tidak lagi memberi keuntungan pada mereka..Che Det kembali dikutuk dan dicerca..

Kes Memali..ada keuntungan politik, maka isu ni sentiasa dilaungkan..tapi bila ianya menjadi beban, ngan segera dilupakan..seolah2 ianya tak pernah berlaku..

Apakah sebenar perjuangan mereka? kenapa gitu tidak istiqamah? sapa lagi akan dijadikan bahan lawak mereka? Sampai bila rakyat utk terus menerus dijadikan bahan lawak..sampai bila asyik nak berlakon?

Bila pempin2 PAS, DAP, PKR duduk semeja..nampak sangat wajah2 lakonan mereka..

Dan Anwar, apabila manismu habis disedut oleh pempin2 ini, kamu juga dibuang sebagai hampas je..

Kalau sikapir ni menipu..tak leh nak kata apa le, maklum ler kapir!!

Wahai pembangkang..keja ler betul2 demi kestabilan, kemakmuran dan keadilan bersama..usahlah jadi PELAWOK PELAWOK..dan BADUT2 Sarkas!!

video lucah terbaru anwar ibrahim  

Posted by ilun olak

Pagi ini video sepanjang 10 minit telah ditayangkan kepada sekumpulan penonton terpilih. Video itu merupakan adegan seks di antara seorang individu Islam terkenal dengan seorang wanita berketurunan cina. Berita mengenai jemputan untuk menonton tayangan video tersebut mula bocor pada tengah malam tadi. Namun adalah dimaklumkan lokasi tayangan hanya dimaklumkan di saat akhir pagi ini.
Tayangan itu berlangsung jam 9 pagi hari ini disebuah lokasi mewah di ibu kota. Sehingga kini tidak diketahui siapakah yang menganjurkan tayangan tersebut dan siapakah perempuan berketurunan cina tersebut.
Blog ini akan melaporkan lebih lanjut berhubung video tersebut di dalam masa terdekat.
Menurut sumber yang dijemput menonton video itu, lelaki yang dirakam melakukan hubungan seks itu adalah Dato’ Seri Anwar Bin Ibrahim dan lokasi hubungan seks dilakukan ialah di sebuah SPA. Dato’ Seri Anwar Ibrahim yang terkenal dengan imej waraknya dan pernah mengetuai Angkatan Belia Islam Malaysia sedang berdepan dengan tuduhan meliwat buat kali kedua.
Sewaktu beliau dipecat dari jawatan Timbalan Perdana Menteri pada tahun 1998, terdapat pelbagai dakwaan berhubung aktiviti tidak bermoral beliau yang turut melibatkan mengadakan hubungan seks dengan beberapa wanita dan lelaki. Anwar juga didakwa melakukan hubungan seks dengan isteri bekas pegawai khasnya. Bagaimanapun, Anwar menafikan semua pertuduhan tersebut.