Kerajaan BN prihatin dengan pendidikan anak muda di sarawak.  

Posted by ilun olak

UNIVERSITI MALAYSIA SARAWAK
Meskipun pendidikan di bawah bidang kuasa kerajaan persekutuan,BN sarawak memberikan keutamaan kepada bidang pendidikan di negeri ini dengan menyediakan peruntukan dan sumber dari negeri bagi menyokong inisiatif kerajaan persekutuan.BN sarawak turut mempersiapkan modal insan bagi merebut peluang perniagaan dan pekerjaan yang bakal wujud dari pembangunan SCORE melalui:
  1. perlaksanaan program pendidikan awal kanak-kanak bagi menyediakan asas kukuh kepada anak-anak sebagai persediaan pembelajaran sepanjang hayat dan pembelajaran kreatif.
  2. Penubuhan Universiti Antarabangsa-Universiti Swinburne,Universiti Curtin dan lebih banyak lagi bagi membolehkan pelajar sarawak mendapat kelulusan peringkat ijazah antarabangsa pada kadar 1/3 daripada kos yang dikenakan.
  3. menyokong penubuhan Universiti awam tempatan-UNIMAS,UiTM dan UPM.
  4. Menyokong penubuhan kolej teknikal di seluruh Sarawak
UITM SARAWAK
Jadi semua usaha BN sarawak ini adalah untuk kebaikan anak muda sarawak.mereka tidak perlu ke semenanjung malaysia@ ke luar negara untuk melanjutkan pelajaran di peringkat yang lebih tinggi kerana kerajaan BN telah menyediakan Universiti di sarawak.Jadi secara umumnya pelajar yang berasal dari keluarga yang miskin boleh sambung belajar kerana ianya tidak melibatkan kos yang banyak malah kerajaan juga menyediakan biasiswa untuk pelajar yang layak.

SWINBURNE UNIVERSITY SARAWAK
jadi rakyat sarawak harus sedar bahawa kerajaan BN sarawak telah banyak melakukan pembangunan untuk negeri ini.

JUMLAH INSTITUT PENGAJIAN TINGGI DI SARAWAK
    • Universiti Awam (3)
    • Universiti Swasta (3)
    • kolej Swasta (38)
    • Teknikal dan Vokasional (36)
Jadi untuk meneruskan kerajaan yang Prihatin dengan Rakyat
.UNDILAH BARISAN NASIONAL ......

This entry was posted on 09:07 . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 comments